08.06.2025 04:51

Новости:

TрВ-Наука: текущий номер - http://scientific.ru/smf/index.php?board=132.0

Ссылка на последние сообщения - http://scientific.ru/smf/index.php?action=recent

Сайт газеты "Троицкий вариант - Наука" - https://trv-science.ru


Ссылки на материалы по общим принципам организации науки в развитых странах

Автор Administrator, 01.08.2006 14:17

« предыдущая - следующая »

0 Пользователей и 1 гость просматривают эту тему.

Administrator


США


http://www.nsf.gov/about/history/vbush1945.htm
Science The Endless Frontier
A Report to the President by Vannevar Bush, Director of the Office of Scientific Research and Development
July 1945

---------------
* В интернете есть отдельные ссылки на перевод этого доклада: Буш В. "Бескрайние перспективы науки. Доклад Президенту США". В сборнике "Наука и общество", АН СССР, ИНИОН, Москва, 1982 (для служебного пользования).

См. о В.Буше: Леонид Черняк. Ванневар Буш - царь науки
.


http://www.house.gov/science/science_policy_report.htm
Unlocking Our Future. Toward a New National Science Policy
A Report to Congress by the House Committee on Science
September 24, 1998


http://www.ostp.gov/
Office of Science and Technology Policy / Executive Office of the President

напр.:

http://ostp.gov/html/budget/2007/ostp_omb_guidancememo_FY07.pdf
FY 2007 Administration Research and Development Budget Priorities
"The memo provides general guidance for setting priorities among R&D programs, interagency R&D efforts that should receive special focus in agency budget requests, and reiteration of the R&D Investment Criteria that agencies should use to improve investment decisions for and management of their R&D programs."



http://www.nsf.gov/pubs/2005/nsf05209/nsf05209_3.pdf
NSF 05-209, Research Policy as an Agent of Change Workshop Report [PDF]
в т.ч.:
"How does knowledge/discovery travel from research agencies to the broader society?"
"The NSF HSD Agents of Change program could mobilize the community of S&T scholars and create a research agenda that would enhance understanding of the innovation process."
и др.


http://www.aaas.org/programs/science_policy/
AAAS: Science & Policy (много разных полезных разделов)


http://www.aaas.org/spp/yearbook/2003/yrbk03.htm
AAAS SCIENCE AND TECHNOLOGY POLICY YEARBOOK 2003
  Книга включает (все есть в онлайне в открытом доступе):
Part 1 Budgetary and Policy Context for S&T in FY 2003
Part 2 Technological Challenges to Governance
Part 3 The Regulatory Environment for Science: Conflict-of-Interest Issues
Part 4 Rethinking the U.S. S&T Policy System: Greater Responsiveness, Continuing Excellence?
Part 5 Forbidden Science: Should Some Research Be Outlawed?
Part 6 Science, Technology, and Sustainability
Part 7 Science, Technology and National Security

Андрей Калиничев

США

Rising Above The Gathering Storm: Energizing and Employing America for a Brighter Economic Future (2006)
Committee on Science, Engineering, and Public Policy
Committee on Prospering in the Global Economy of the 21st Century:
An Agenda for American Science and Technology,
National Academy of Sciences, National Academy of Engineering, Institute of Medicine
ISBN: 0-309-65463-7, 504 pages, 6 x 9, (2005)

Free PDF can be downloaded from: http://www.nap.edu/catalog/11463.html

Сергей Шишкин


Германия

"Недавно (12.02.2004) на сайтах всех научных организаций, финансирующих от имени правительства научные исследования в Германии, опубликована согласованная точка зрения о месте образования и науки на современном этапе развития Германии. Этот документ озаглавлен: Growth Needs Science: Education and Research are the Foundation and the Motor for Economic and Social Innovation."

http://www.alfimov.info/germanija.html
http://www.researcher-at.ru/index.php?option=content&task=view&id=252&Itemid=66
М.В. Алфимов. Об инициативе научного сообщества Германии

См. там краткую аннотацию разделов этого документа и комментарии, которые, кстати, начинаются такими словами:

"Прочитав эти материалы, я подумал, что, может быть, часть наших проблем состоит в том, что научное сообщество РФ не научилось еще действовать сообща."


и далее:

Цитировать

До тех пор, пока научное сообщество не осознает этого, до тех пор, пока не осознают этого научные элиты, до тех пор, пока не появятся борцы за идею единства науки, ученые будут получать низкие зарплаты и не вести полноценные научные исследования, а готовить молодежь для Америки или Объединенной Европы. Как говорил профессор Преображенский, «разруха в наших головах».

И пока мы не осознаем того, что научное сообщество должно объединенными усилиями и открыто формулировать свое понимание как перспектив развития государства, так и места науки в реализации этих перспектив, ничего путного не будет.

В нынешних условиях, мне кажется, особую силу в каждом ведомстве приобрели "тактики", а не "стратеги" ­ те, кто способен отвоевать лишний рубль для своего ведомства, а внутри ведомства ­ для своего института или своей наук. А людей, способных формулировать и отстаивать стратегию развития научного сообщества, не видно.

...

Полагаю, что настало время и в России действовать всем миром. Я имею в виду, что нужно и Госакадемиям, и госфондам, и другим самоуправляемым и действующим от имени правительства организациям совместно выработать и предложить на обсуждение Правительству свое видение того, чему должна служить наука и каковы пути участия науки в строительстве инновационной экономики России.


(выделения мои - сш)

Сергей Шишкин


Канада

http://strategis.ic.gc.ca/epic/internet/inrti-rti.nsf/en/h_te01167e.html
Science and Technology Policy Documents

включает разделы:
- Annual Reports and Data Books
- Government Response to Reports of the Standing Committee on Industry, Science and Technology
- Advisory Council on Science and Technology (ACST) ("The Advisory Council on Science and Technology <...> provides the Prime Minister with advice on national science and technology goals and policies. As an external advisory body, the Council has the mandate to review Canada's performance in S&T, identify emerging issues, and advise on a forward-looking agenda for innovation.")
- Council of Science and Technology Advisors (CSTA) ("The Council of Science and Technology Advisors (CSTA) is an external, expert advisory body that provides advice to the federal Cabinet on the management of the government's internal science and technology enterprise.")
- Other S&T Policy Documents

Сергей Шишкин


США и Япония

http://darwin.nap.edu/books/NI000759/html/R1.html
Learning the R & D System: National Laboratories and Other Non-Academic, Non-Industrial Organizations in Japan and the United States. - National Research Council, Office of International Affairs. - National Academy Press, 1989.


Сергей Шишкин

Франция

http://www.ng.ru/science/2006-10-11/13_polusa.html
Дмитрий Рубвальтер. Полюса конкурентоспособности для науки. Французские реформы при сохранении внимания к фундаментальным исследованиям ориентированы на развитие промышленного сектора. - Независимая газета, 11.10.2006.

Об авторе: Дмитрий Александрович Рубвальтер - директор Центра исследований и статистики науки Министерства образования и науки Российской Федерации, кандидат экономических наук.

Сергей Шишкин

15.03.2007 00:53 #6 Последнее редактирование: 15.03.2007 01:02 от Сергей Шишкин
http://www.dfes.gov.uk/consultations/downloadableDocs/RAE%20response%20summary%20250107.doc
DFES CONSULTATION ON THE REFORM OF HIGHER EDUCATION RESEARCH ASSESSMENT AND FUNDING: SUMMARY OF RESPONSES

(Про RAE.)

Пример хорошо структурированного текста, обобщающего предложения по изменению текущей ситуации и мнений о предполагаемых реформах, поступившего от организаций и отдельных лиц. Основные разделы:

Summary of responses to questions (много пунктов отдельно по каждому из вопросов)
Other issues raised in consultation responses
The Government's response
Summary of new arrangements 
Timetable for implementation of new process

Сергей Шишкин

http://www.strf.ru/client/doctrine.aspx?ob_no=1191&cat_ob_no=225
Светлана КЛЕСОВА, руководитель проекта «Наука и коммерциализация технологий». Выступление на круглом столе в Минобрнауке РФ 26 августа 2005 г. /3-е выступление от начала стенограммы/

Подробный рассказ о реформе науки во Франции.

В частности:

Цитировать

Оценочные методы. Принципиально важно, что к оценке привлекаются иностранцы. Тут говорили о российских выходцах из-за рубежа. Речь идет именно об иностранцах просто потому, что наука интернациональна и у иностранцев нет ни старых связей с Францией, ни своих каналов, и показатель будет достаточно объективный.



Сергей Шишкин

Япония

http://www.nature.com/news/2007/070521/full/447362b.html
Japan centres aim to put science in premier league. Universities gear up for international push.
by David Cyranoski
Nature, 2007 May 21

Цитировать

Japanese policy-makers, including officials at the science ministry, accept that  the country's science is isolated  as a result of its culture, geography and language. They also suspect that  Japanese science is underperforming as a result.

The new institutes, which will be selected in September by an international review panel, are expected to serve as 'globally visible' research centres and to attract top-level researchers from around the world. To prevent the centres from merely paying lip-service to these goals, the application stipulates that 30% of the roughly 200 researchers expected at each centre and 10-20% of the 10-20 principal investigators must be foreigners. Lack of progress towards these goals could lead to closure.


Цитировать

Hensch says the situation in the universities remains a major stumbling-block. "Although it is fine to provide great resources, autonomy and accountability for talented young researchers, without similar openings in the traditional hierarchical university system there can be no culture of mobility and turnover."



и др.

Полный текст и обсуждение:  ветка  http://www.scientific.ru/dforum/scilife/1186312050






http://www.opec.ru/point_doc.asp?d_no=64196
Алексей Семьянов: Как делают науку в Японии. - OPEC.ru, 4 сентября 2007 г.


Андрей Калиничев

09.08.2007 05:07 #9 Последнее редактирование: 09.08.2007 05:23 от Андрей Калиничев
August 8, 2007
Today the National Science Board (NSB) approved a resolution authorizing the National Science Foundation (NSF) to fund the acquisition and deployment of the world's most powerful "leadership-class" supercomputer, proposed in response to NSF's "Track 1" supercomputing solicitation. This "petascale" system is expected to be able to make arithmetic calculations at a sustained rate in excess of a sizzling 1,000-trillion operations per second (a "petaflop" per second) to help investigators solve some of the world's most challenging science and engineering research problems.
...
In the first award, the University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC) will receive $208 million over 4.5 years to acquire and make available a petascale computer it calls "Blue Waters," which is 500times more powerful than today's typical supercomputers. The system is expected to go online in 2011.

http://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=109850&org=NSF&from=news

Год назад к первоначальной заявке по этому проекту я тоже немного руку приложил, среди десятков других исследователей. И вот - результат. Приятно - не то слово.

Тут - художественные подробности случайной утечки информации за 2 дня до официального объявления и некоторые детали "борьбы": http://www.nytimes.com/2007/08/06/technology/06ibm.html?ref=business

Андрей Калиничев

The Center for Scientific Review has produced a video of a mock study section meeting to provide an inside look at how NIH grant applications are reviewed for scientific and technical merit. The video shows how outside experts assess applications and how review meetings are conducted to ensure fairness. The video also includes information on what applicants can do to improve the chances their applications will receive a positive review.

To make the video both authentic and authoritative, real reviewers volunteered to review real but altered and disguised applications. NIH staff members also volunteered to participate in this video, which was developed in collaboration with the NIH Office of Extramural Research.


http://www.csr.nih.gov/Video/Video.asp